Mērķis

  • Pilnveidot vadītāja un līdera prasmes, lai sasniegtu izvirzītos mērķus un rezultātus (loma uzņēmumā, mērķi, rīcība, komunikācija, atbildība)
  • Izprast un apgūt procesu vadības LEAN metodes, rīkus
  • Uzlabot laika plānošanu (vadītāja un komandas darbu laika plāns). Izprast darbu prioritātes – kuri ir vadītāja darbi, kurus vajadzētu deleģēt padotajiem
  • Izprast un apgūt deleģēšanas pamatprincipus
  • Apgūt mērķu izvirzīšanas un darbības plāna izveides metodes
  • Izprast un apgūt pārmaiņu vadību (jaunumu un pārmaiņu ieviešana)
  • Apgūt metodes darbinieku motivēšanai (nemateriālā motivācija)
  • Izprast komunikācijas nozīmi darbā ar padotajiem
  • Apgūt efektīvu individuālo pārrunu un sapulču vadību
  • Nostiprināt un uzlabot uzstāšanās prasmes
  • Iegūt motivāciju, pārliecību pār savām spējām, nostiprināt iegūtās zināšanas patstāvīgā darbā

Mērķauditorija – līdz 15 dalībniekiem grupā

Norises laiks – līdz 6 dienām vai 48 akadēmiskajām stundām (1 + 1 + 1…. diena. Ieteicamais laiks starp mācību dienām – 2 nedēļas)

Metodika

Sagatavošanās mācībām
  • Tikšanās ar mācību dalībniekiem – grūtību un vajadzību apzināšana. Mērķis:
    Grūtības, veicot vadītāja pienākumus
    Vēlmes – kam vajadzētu pievērst īpašu uzmanību
    Situāciju izveide treniņu vajadzībām
  • Viesošanās un novērošana (ēnošana) uzņēmumā, lai izprastu procesus
Mācības
  • Praktisks seminārs – treniņš ar aktīvu dalībnieku iesaistīšanu, diskusijas un pieredzes apmaiņa, piemēri un ieteicamie risinājumi
  • Praktiski vingrinājumi, individuālie un grupu darbi, mājas darbu prezentācijas (vērojot darbinieku paveikto, tiek vērtēts ne tikai viņa sniegums, bet arī prasme prezentēt)
  • Progresīvās vadības pieejas LEAN metožu praktisks pielietojums uzņēmumā vai struktūrvienībā
  • Lomu spēles, situāciju modelēšana un analizēšana, ieteikumi, atgriezeniskā saite (līderības vadības metožu praktiskā pielietošana, individuālas pārrunas, sapulču vadīšana, pārmaiņu ieviešana)
  • Asertivitātes (pārliecinātas uzvedības) treniņš
  • Dalībnieku rīcībā paliek mācību materiāli
  • Pēc katras mācību dienas – mājas darbs: konkrēti mērķi, kas jāpaveic noteiktā laika posmā
Pēc mācībām
  • Paveikto darbu prezentācija – kādi uzlabojumi tika veikti mācību laikā, mērķi, ko plāno sasniegt viena gada laikā (t.sk. izmērāms un terminēts rīcības plāns nosprausto mērķu sasniegšanai)
  • Atgriezeniskā saite un ieteikumi vadībai par grupu kopumā un mācību dalībniekiem
  • Nepieciešamības gadījumā konsultācijas

Saturs

I. modulis – Vadītājs. Līderis.
Līdera loma uzņēmuma attīstībā. Vadītāja funkcijas, prasmes, atbildība
  • Vadītāja funkcijas (PDCA), prasmes, atbildība
  • Uzņēmuma attīstība un efektivitāte. Iemesli, kas palīdz uzņēmumiem veikt pārmaiņas, sasniegt rezultātu (Mērķi, struktūra, procesi)
  • Vadītājs vai līderis. Būtiskākās prasmes un īpašības, kas veido līderi
    Individuālais darbs – Vadītāja/Līdera īpašības, kompetences un to attīstība
  • Emocionālā inteliģence (EQ) – savu un citu cilvēku emociju vadība
    Grupu darbs – Analizēt dažādus vadības stilus
  • Līdera loma uzņēmuma attīstīšanā, efektivizējot procesus un ieviešot inovācijas
    Vadības stili un to izvēles priekšnosacījumi. Vadītāja vara
    Prezentēšanas prasmju nozīme līderībā
II. modulis – Komunikācija komandā
Komandas attīstīšana. Komunikācija komandā
Saskarsme un komunikācija. Problēmjautājumu risināšana
  • Komunikācijas mērķi un rezultāts. Būtiskākie likumi saskarsmē un komunikācijā
  • Stereotipi un to ietekme uz komunikāciju
  • Jautājumi par attieksmes, disciplīnas un procesu ievērošanu
  • Problēmjautājumu tipi. Problēmu signāli, pirmcēloņi. Risinājumu iespējas un stratēģijas
  • Problēmjautājumu risināšana komandā
Atgriezeniskās saites sniegšanas metodika padotajiem (arī kritikas)

Lomu spēles – video-treniņš – Individuālas pārrunas – dažādu problēmjautājumu risināšana ar padotajiem no vadītāju ikdienas, dažādu vadības stilu pielietošana, lai sasniegtu uzņēmuma izvirzītās prasības un rezultātus

III. modulis – Plānošana. Deleģēšana. Motivēšana

Darbu un laika plānošana
  • Efektīva individuālā darba organizēšana. Darba laika sadalījums. Kas atņem laiku?
  • Plānošana un laika ekonomija
    Prioritārie darbi. Vadītāja darbi un padoto darbi
    Kā noteikt darbus, ko var deleģēt?
    SMART princips
  • Savas laika un enerģijas plānošana
    Individuāls darbs – veicamo darbu sadalīšana prioritātēs, noteikt, kādus darbus ir iespējams deleģēt
Funkciju un darbu deleģēšana
  • Deleģēšana atkarībā no darbinieka motivācijas
  • Atbildības pastiprināšana kā veiksmīgas deleģēšanas nosacījums
  • Vizualizācijas nozīme deleģēšanā
    Treniņš – Individuālas pārrunas – darbu deleģēšana
Darbinieku motivēšana
  • “Motivācija” un “motivēšana”. Tiešā vadītāja loma darbinieku motivēšanā
  • Tradicionālās (Maslovs, Hercbergs) un mūsdienu motivācijas teorijas, to pielietošana mūsdienās
  • Jauniešu motivācija (Z paaudze, kuri dzimuši pēc 1994. gada)
  • 4 faktori, kas nosaka darbinieka sniegumu un panākumus
  • Idejas sistēmas radīšanai, lai veiksmīgi pielietotu nemateriālos motivātorus
    Grupu darbs – nemateriālo motivātoru izmantošana praksē
IV. modulis – Jaunumu un pārmaiņu ieviešana (pārmaiņu vadība)
  • Pārmaiņu nepieciešamība. Kāpēc daži uzņēmumi ir veiksmīgi, bet citi cieš neveiksmi?
  • Pārmaiņas uzņēmumā, pārmaiņu īstenošana
    Pārmaiņas saistībā ar procesiem un tehnoloģijām
    Pārmaiņas saistībā ar darbinieku prasmju un iemaņu maiņu
    Pārmaiņu ieviešana salīdzinājumā ar plānošanu
    Vadības stils pārmaiņu laikā
    Augstākās vadības loma
  • Darbinieku emocijas pārmaiņu laikā. Jautājumi un iebildumi pārmaiņu laikā
  • Vadītāja „emociju muca”. Vadītāja loma pārmaiņu laikā
  • Sagatavošanās pārmaiņām
    Ieinteresēto pušu novērtējums pirms pārmaiņām. Pārmaiņu nozīmīguma novērtēšana
    dažādām uzņēmuma nodaļām
    Pārmaiņu īstenošanas plāna izveide
  • Pārmaiņu paziņošana un izskaidrošana darbiniekiem
    Pārmaiņu posmi un to vadība
    Pārmaiņu izskaidrošanas metodes darbiniekiem

    Darbs ar padotajiem

    Darbinieku tipi pārmaiņu laikā
    Darbs ar pārmaiņu atbalstītājiem vai pretiniekiem
    Kopīgs darbs
  • Riska prognozēšana un vadība, veicot pārmaiņas
    Grupu darbs – sagatavoties pārmaiņu ieviešanai (radīt vajadzību pēc izmaiņām, izveidot rezultāta vīziju, atšķirības darbībās, kontroles mehānismu, apkopot veiksmes stāstus, risku identificēšana)
    Treniņi – individuālas pārrunas, sapulču vadīšana un pārmaiņu ieviešana
V. modulis – LEAN
LEAN kultūra un filozofija un sistēmas pamatprincipi
LEAN projektu sastāvdaļas
  • LEAN projektu vadītājs un tā nozīme
  • Projekta dalībnieki un to iesaiste uzlabojumu veikšanā
LEAN metodes un rīki
  • 5S (Sašķirot, sakārtot, satīrīt, standartizēt, saglabāt). Vizuālā vadība un kontrole. Kanban
    Spēle par 5S ieviešanas nozīmi
    Piemēri (foto no KD arhīva par 5S, vizuālo vadību)
  • 7 + 1 zudumu veidi
  • Rīki zudumu identificēšanai un cēloņa noteikšanai. Nelietderīgo darbību uzskaites forma. Ēnošana
    Videoanalīze – noteikt vērtību radošās, vērtību NEradošās darbības un Zudumus
    Grupu darbs, situācijas analīze – pārveidot uzņēmuma procesus, lai uzlabotu efektivitāti
VI. modulis – LEAN
Procesa plūsmas analīze, optimizēšana un pilnveidošana
  • Procesu kartes vizualizācija, analīze un procesu pilnveides iespējas. Spageti diagramma
  • Išikavas („zivs asakas”) diagrammas. 5 kāpēc metode. LEAN pieejas izmantošana problēmas cēloņu noteikšanai un neitralizēšanai
    Praktisks darbs – Procesu vizualizācija un uzlabojumu veikšana
Snieguma vadības sistēma. Sapulču vadība (Sapulces. 5 minūtes. Pārmaiņu izskaidrošanas metodes)
  • Informācijas aprites sistēma uzņēmumā – sistēma, vājās vietas, sistēmas pilnveides iespējas
    Spēle par KPI nozīmi darba procesu vadīšanā
  • KPI rādītāji. Baltās tāfeles. Darba snieguma vadības sistēma
  • 5 minūšu sapulces (ik rītu vai nedēļas sapulces). Efektīva snieguma vadības sapulces
  • Darbinieku iesaiste uzņēmuma procesu pilnveidē
  • Apgūt metodes, kā noteikt uzlabojumu prioritātes
    Praktisks darbs – noteikt būtiskākos KPI un izveidot Balto tāfeli savai struktūrvienībai

Mācību vadītājs – Kaspars Savickis